Академічна доброчесність
Академічна доброчесність — це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень (частина перша статті 42 Закону України «Про освіту»).
Академічна доброчесність є невід’ємною складовою забезпечення якості освітньої діяльності та якості освіти, а дотримання принципів академічної доброчесності під час освітнього процесу впливає не лише на якість шкільної освіти, а й на формування в учнів таких важливих цінностей, як чесність, довіра, справедливість, взаємоповага, відповідальність.
Для реалізації політики академічної доброчесності у закладі освіти педагогічні працівники мають:
? неухильно дотримуватись принципів академічної доброчесності та власним прикладом демонструвати важливість дотримання норм академічної доброчесності у педагогічній діяльності (посилання на джерела, які використовуються в роботі, справедливе оцінювання навчальних досягнень учнів, підбір завдань, які відповідають віковим можливостям учнів);
? інформувати учнів про необхідність дотримання академічної добро- чесності. Це має відбуватись наскрізно: під час проведення навчальних занять, у позаурочних заходах, за допомогою наочної інформації (наприклад, наголошувати на дотриманні таких якостей, як старанність, самостійність у навчанні, відповідальність за свої рішення, чесність здобуття оцінок тощо);
? інформувати батьків про необхідність дотримання академічної доброчесності (наприклад, придбання дітям збірників готових домашніх завдань, виконання за дітей домашніх завдань, практичних робіт є безпосереднім порушенням принципів академічної доброчесності);
? спрямовувати зміст завдань під час проведення навчальних занять на творчу та аналітичну роботу учнів, ставити проблемні питання, на які немає готової відповіді в підручнику чи інших джерелах.
? виконання дослідницьких і творчих завдань, проєктів;
? не обмежуватись використанням стандартизованих завдань з підручника. Розробляти такі завдання, які спонукають учнів критично мислити;
? практикувати в освітньому процесі написання тематичних творчих есе замість рефератів зі скомпільованою інформацією з інших джерел;
? застосовувати компетентнісний підхід у навчанні. Звести до мінімуму завдання на перевірку знань. Використовувати відкриті питання, щоб перевірити рівень володіння навичками, а не знаннями.
ДЛЯ ВИКОРИСТАННЯ В РОБОТІ:
? Проєкт сприяння академічній доброчесності в Україні ? http://surl.li/itdx
? Академічна доброчесність. Онлайн-курс для вчителів старших класів ? http://surl.li/orjyn
? Методичні вказівки для вчителів та зошит «Виховуємо академічну доброчесність в школі» ? http://surl.li/oqtws
Формування академічної доброчесності
Найперше що вас зацікавить Довідник з академічної доброчесності для школярів, який можна установити на смартфон з Google Play.
Про те, що таке академічна доброчесність, які її фундаментальні цінності і як їх утілити, йдеться в українському перекладі «Фундаментальні цінності академічної доброчесності» — настільній книзі для педагогів, яку розробив Міжнародний центр академічної доброчесності.
Для вчителів, учнів та батьків команда Харківського університету під керівництвом Ольги Гужви пропонує серію інфографіки:
«Зрозуміло про академічну доброчесність»
Інфографіка для школярів